Historie
Motto:
Kde jiní selhali, Ty nemáš právo selhat,
ni práva vzdáti se, kde jiný snad se vzdal
Sbor dobrovolných hasičů Dolní Mokropsy byl založen na ustavující valné
hromadě dne 19.dubna 1903. Měl šest členů zakládajících, devatenáct
činných a třicet pět přispívajících. První cvičení v uniformách se
konalo 12. července a již 28. července se sbor zúčastnil své první akce a
to likvidace požáru ve Vonoklasech, v počtu deseti členů, tenkrát ještě
bez vlastní stříkačky. Zápis o tomto požáru je možno vidět níže. Dne
8.května 1904 byla vysvěcena ruční čtyřkolová stříkačka a téhož roku
bylo rovněž za 800,- K postaveno hasičské skladiště, dnešní kaplička u
pomníku padlých, které sloužilo svému účelu celých 46 let. Svoji
motorovou dvoukolovou stříkačku získal sbor až v roce 1933 a první
hasičský automobil Praga -Grand o dva roky později, v roce 1935 . Po
celou tuto dobu se sbor soustředil na pomoc bližním při požárech,
povodních a při samaritánské činnosti. Takto pracoval i v nelehkém
období první a druhé světové války.
V roce 1945, po skončení druhé světové války, sbor získal z válečné
kořisti speciální hasičské vozidlo Opel -Blitz a v témže roce se
začínají svépomocně budovat garáže a společenská místnost v objektu
tehdejšího státního statku. 7. května 1950 jsou tyto prostory otevřeny a
sbor tak po 46 letech opustil svoji první, již prostorově nevyhovující
zbrojnici. V nové pak mělo své místo i sanitní vozidlo, zakoupené ze
sbírky místních občanů. Jeho provoz plně zabezpečoval hasičský sbor a
pomáhal tedy spoluobčanům i v samaritánské službě. Umístění sboru v
prostorech státního statku, později n.p. Fruta, se však neukázalo jako
ideální, sbor zde byl pouze v nájmu, a tak v dobových zápisech můžeme po
celá padesátá léta sledovat neustálé spory. Jako perličku citujme zápis
ze schůze, kde jako jeden z důvodu její nízké úrovně je rovněž uveden
fakt, že "výbor seděl na židlích podél zdi beze stolu, nebo? místnost
byla z větší části zaplněna bednami jahod". Z těchto důvodů byla v roce
1964 zahájena výstavba nové hasičské zbrojnice, která byla díky
prozíravosti tehdejšího výboru postavena velmi moderně, za zmínku stojí
kupř. garážová stání, která postačují i pro vozidla dnešních rozměrů. V
této době se rovněž rozšiřuje vozový park o dvě vozidla Tatra 805,
koncem sedmdesátých let byl Opel - Blitz nahrazen cisternovým vozem
Praga V3S a ten krátce nato vozem Škoda 706 RTHP. Počátkem osmdesátých
let byly T 805 nahrazeny speciálním hasičským vozidlem IFA AS 16 .
Historie sboru dobrovolných hasičů v Mokropsech je bohatá a nelze proto
uvést vše. Na této stránce jsou zmíněny jen události, které daly správný
směr v jeho činnosti. 0 současném životě sboru si může každý udělat
svůj vlastní názor, neboť stávající činnost je velmi bohatá, tak jako
aktivity předcházejících generací mokropeských hasičů.
Několik fotografií z historie:
Starostové a velitelé sboru:
STAROSTOVÉ SBORU | |
VELITELÉ SBORU | ||
1903-1906 | Karel Dlouhý | |
1903-1908 | Václav Roztočil |
1906-1908 | Tomáš Kutil st. | |
1908-1912 | Josef Holub |
1908-1914 | František Kocourek | |
1912-1925 | Julius Kocourek |
1914-1920 | Václav Havelka | |
1925-1926 | Antonín Vrba |
1920-1921 | Antonín Sklenář | |
1926-1926 | Julius Kocourek |
1921-1925 | Bohumil Holub | |
1927-1928 | Jaroslav Žežulka |
1925-1930 | Václav Lajn | |
1928-1932 | František Manda |
1930-1931 | František Vošahlík | |
1932-1933 | Antonín Holub |
1931-1933 | Karel Vorel | |
1933-1936 | František Manda |
1933-1943 | Václav Mysliveček | |
1936-1945 | Antonín Holub |
1945-1946 | Ing. Ladislav Trčka | |
1945-1947 | František Manda |
1946-1949 | František Manda | |
1947-1952 | Karel Bárta |
1949-1950 | Ing. Ladislav Trčka | |
1952-1954 | Josef Trieb |
1950-1951 | Karel Holub | |
1955-1972 | Jiří Vrzal |
1952-1954 | Jan Pelc | |
1972-1978 | Jaroslav Blažek |
1954-1967 | František Vlášek | |
1978-1980 | Jiří Vrzal |
1968-1998 | Jaroslav Rybka | |
1981-2006 | Jaroslav Blažek |
1998-2020 | Jan Prskavec | |
2006-2020 | Tomáš Havlík |
2020- | Jan Mudr | |
2020- | Ing. Pavel Moučka |