POMOC ZAPLAVENÉMU HRÁDKU NAD NISOU
Ačkoli si odbor kultury od nás vyžádal článek do IL o likvidaci následků ničivých povodní, neotiskne jej údajně z důvodu nedostatku místa.
V sobotu 7 srpna postihly Liberecko ničivé bleskové povodně, přírodní katastrofa za sebou zanechala kromě velké devastace majetku bohužel i pět mrtvých. Město černošice se připojilo k vlně solidární pomoci a do postižených oblastí vyslalo plně vybavenou hasičskou jednotku.
Cílem pomoci se stal Hrádek nad Nisou, jedno z nejhůře postižených míst. Blesková povodeň tady vyhnala z domovů stovky lidí a zaplavila třetinu města. Rozvodněná Nisa dosahovala při své kulminaci kolem čtyř metrů, zaplavila 300 domů, a to až do výše prvního patra, zničila silnice a narušila mosty.
Ve středu 11. srpna v brzkých ranních hodinách odjelo 11 hasičů JSDH Mokropsy pomáhat při likvidaci následků povodně. Na tento výjezd jsme v souladu s požadavkem krizového štábu zařadili tři zásahová vozidla - pro transport potřebného vybavení Avii, terénní Toyotu Myšáka pro lepší dostupnost odříznutých lokalit a Tatru pro transport vody.
Krizový štáb nám pro celou dobu zásahu určil jen jeden úkol, spolu s jednotkou hasičů Nového Boru co nejrychleji uvolnit koryto řeky od nežádoucích překážek. Jednalo se o 6,5 km dlouhý úsek řeky Nisy od začátku města až k německé hranici. Koryto řeky bylo zanesené množstvím plechů, sloupů a naplavenin, nejvíce ale řeku blokovaly stovky naplavených a polámaných stromů. Význam a priorita tohoto úkolu byla daná předpovědí počasí, očekávané deště by v případě nevyčištěného koryta Nisy znovu zaplavily město.
řekou se naše jednotka prořezávala s pěti motorovými pilami, odstraňovali jsme naplavené kmeny v řece, uvolňovali mosty, likvidovali nalomené nebo nebezpečně nakloněné stromy, i polomy kolem řeky. Jeden hasič byl plně vytížený jenom servisem kolem téměř nepřetržitě používaných pil, zbytek jednotky se střídal u řezání a odstraňování dřeva z řeky.
Jednalo o velmi riskantní druh zásahu, a to nejen kvůli častému řezání rizikových stromů. Pracovali jsme hodiny s motorovou pilou ve vodě a v silném proudu řeky, která byla plná naplavených předmětů, a to šlo jen s maximální opatrností. Místo hasičské plošiny a žebříků jsme někdy pro práci použili bagr a jeho lžíci, která transportovala hasiče s pilou na jinak nepřístupné místo.
Po dvou dnech práce se nám povedlo koryto Nisy v celém stanoveném úseku uvolnit. Dá se říci, že na poslední chvíli. Předpovídané srážky vzápětí skutečně přišly, řeka stoupla o 1,5metru, ale naštěstí město znovu nezaplavila.
Původně jsme měli být třetí den nasazeni v 30 km vzdálené obci Višňová na Frýdlantsku, a to opět na čištění koryta řeky. Nové deště zde ale bohužel zvedly hladinu řeky natolik, že voda znovu zaplavila domy a znemožnila čištění koryta řeky. Po dvou dnech likvidačních prací jsme proto výjezd jednotky ukončili.
Do černošic jsme se vrátili bez zranění a beze škod na technice. Náš výjezd můžeme vyhodnotit jako fyzicky velmi náročný, co se týká zdokonalení dovedností při práci v extrémních podmínkách jako velmi přínosný a celkově jako maximálně úspěšný. "Hrádek nad Nisou I část" "Hrádek nad Nisou II část"
V sobotu 7 srpna postihly Liberecko ničivé bleskové povodně, přírodní katastrofa za sebou zanechala kromě velké devastace majetku bohužel i pět mrtvých. Město černošice se připojilo k vlně solidární pomoci a do postižených oblastí vyslalo plně vybavenou hasičskou jednotku.
Cílem pomoci se stal Hrádek nad Nisou, jedno z nejhůře postižených míst. Blesková povodeň tady vyhnala z domovů stovky lidí a zaplavila třetinu města. Rozvodněná Nisa dosahovala při své kulminaci kolem čtyř metrů, zaplavila 300 domů, a to až do výše prvního patra, zničila silnice a narušila mosty.
Ve středu 11. srpna v brzkých ranních hodinách odjelo 11 hasičů JSDH Mokropsy pomáhat při likvidaci následků povodně. Na tento výjezd jsme v souladu s požadavkem krizového štábu zařadili tři zásahová vozidla - pro transport potřebného vybavení Avii, terénní Toyotu Myšáka pro lepší dostupnost odříznutých lokalit a Tatru pro transport vody.
Krizový štáb nám pro celou dobu zásahu určil jen jeden úkol, spolu s jednotkou hasičů Nového Boru co nejrychleji uvolnit koryto řeky od nežádoucích překážek. Jednalo se o 6,5 km dlouhý úsek řeky Nisy od začátku města až k německé hranici. Koryto řeky bylo zanesené množstvím plechů, sloupů a naplavenin, nejvíce ale řeku blokovaly stovky naplavených a polámaných stromů. Význam a priorita tohoto úkolu byla daná předpovědí počasí, očekávané deště by v případě nevyčištěného koryta Nisy znovu zaplavily město.
řekou se naše jednotka prořezávala s pěti motorovými pilami, odstraňovali jsme naplavené kmeny v řece, uvolňovali mosty, likvidovali nalomené nebo nebezpečně nakloněné stromy, i polomy kolem řeky. Jeden hasič byl plně vytížený jenom servisem kolem téměř nepřetržitě používaných pil, zbytek jednotky se střídal u řezání a odstraňování dřeva z řeky.
Jednalo o velmi riskantní druh zásahu, a to nejen kvůli častému řezání rizikových stromů. Pracovali jsme hodiny s motorovou pilou ve vodě a v silném proudu řeky, která byla plná naplavených předmětů, a to šlo jen s maximální opatrností. Místo hasičské plošiny a žebříků jsme někdy pro práci použili bagr a jeho lžíci, která transportovala hasiče s pilou na jinak nepřístupné místo.
Po dvou dnech práce se nám povedlo koryto Nisy v celém stanoveném úseku uvolnit. Dá se říci, že na poslední chvíli. Předpovídané srážky vzápětí skutečně přišly, řeka stoupla o 1,5metru, ale naštěstí město znovu nezaplavila.
Původně jsme měli být třetí den nasazeni v 30 km vzdálené obci Višňová na Frýdlantsku, a to opět na čištění koryta řeky. Nové deště zde ale bohužel zvedly hladinu řeky natolik, že voda znovu zaplavila domy a znemožnila čištění koryta řeky. Po dvou dnech likvidačních prací jsme proto výjezd jednotky ukončili.
Do černošic jsme se vrátili bez zranění a beze škod na technice. Náš výjezd můžeme vyhodnotit jako fyzicky velmi náročný, co se týká zdokonalení dovedností při práci v extrémních podmínkách jako velmi přínosný a celkově jako maximálně úspěšný. "Hrádek nad Nisou I část" "Hrádek nad Nisou II část"
Datum aktuality: 25.8.2010